Vriendschappen zijn goed voor je gezondheid

Goede vriendschappen zijn goed voor je gezondheid omdat ze je stressniveau verlagen. Een vriendschap die niet lekker verloopt, kan juist stressvol zijn.  Belangrijk dus om te investeren in de kwaliteit van je vriendschappen. Er kan wel eens een meningsverschil ontstaan, één van beide kan andere interesses of levensomstandigheden krijgen. Of een vriendschap kan verwateren, omdat je iedere al je handen vol hebt aan je eigen leven.

Hoe slechter de kwaliteit van je vriendschappen, hoe hoger het stressniveau.  Psychologe Ellen Peters heeft tien jaar onderzoek gedaan aan de Radboud Universiteit te Nijmegen en daaruit is duidelijk geworden dat er een verband is tussen het stresshormoon contisol en de kwaliteit van vriendschappen. Peters onderzocht het speeksel van kinderen op de aanwezigheid van het stresshormoon cortisol. Hoe slechter de kwaliteit van de vriendschappen, hoe hoger het cortisolpercentage. Kinderen die werden buitengesloten hadden de hoogste percentages cortisol en lopen op den duur een vergroot risico op een heel scala aan gezondheidsklachten.

Het is dus niet alleen maar vervelend als een vriendschap stroef loopt, maar het geeft ook nog extra stress. Terwijl uit onderzoek juist naar voren komt hoe belangrijk vriendschappen zijn. Als een vriendschap (tijdelijk) moeizaam verloopt dan ga je twijfelen aan jezelf, of maak jij je zorgen of het allemaal weer goed komt. Dit zorgt voor aardig wat gepieker. Maar ook als je beide druk bent om de ballen van je eigen leven in de lucht te houden kan een vriendschap onder druk komen te staan.

Welke vriendschappen kun je verbeteren of weer oppakken? Denk eens na welke vriendschappelijke contacten je eigenlijk hebt. En dan bedoel ik niet de “vrienden” die je via de sociale media kent, maar mensen die je echt kent. En hoe vaak heb je contact met deze vrienden en is dat ook de frequentie zoals je wilt?

Goede vrienden verlagen je bloeddruk. Uit Australisch onderzoek blijkt dat het hebben van een grote of hechte vriendengroep bijdraagt aan een lang en gezond leven. Vriendschappen, zo bleek uit dat onderzoek, meer samenhangen met levensverlenging dan gezinsrelaties. Tijd doorbrengen in het gezelschap van je vrienden zou je bloeddruk verlagen, het aantal stresshormonen laten afnemen en je emotionele welbevinden bevorderen. Bij het onderzoek leefden de mensen met het grootste vriendennetwerk het langst en gezondst in de tien jaren die volgden op de start van het onderzoek.

6 tips om jouw vriendschapsbanden te verstevigen

  1. Maak een lijst. Maak een lijst met de vriendschappen die je hebt;
  2. Vraag je per contact af of de vriendschap is zoals je dat graag wilt;
  3. Praat uit.Praat eventuele ruzie met vrienden uit, wees niet te trots om de eerste stap te zetten;
  4. Vraag hoe de ander in de vriendschap staat als je meer duidelijkheid wilt;
  5. Laat blijken dat je de ander waardeert;
  6. Zoek op.Zijn er mensen die je uit het oog hebt verloren? Zoek ze op!

Een klant van mij had een vriendin die ze het afgelopen jaar nauwelijks had gezien en gesproken. Ze vond het jammer, piekerde daar steeds over en ging twijfelen aan zichzelf. Ze wilde weten waarom er zo weinig contact was en waarom zij telkens degene was die “moest” bellen. Ik moedigde haar aan om een gesprek aan te gaan om duidelijkheid te krijgen, maar daar zag ze tegen op. Maar het bleef aan haar knagen. Ze was bang dat haar vriendin boos zou worden. Door samen met de klant het gesprek voor te bereiden, kon ze de stap nemen om het gesprek aan te gaan. Haar vriendin werd niet boos en ze kreeg duidelijk dat de vriendin overspannen was, en dat ze ondanks dat voor haar zieke moeder zorgde. Haar twijfels waren dus niet nodig geweest en ze had door het gesprek duidelijk wat ze van haar vriendin kon verwachten. Ze voelde zich opgelucht en had ze meer rust.

Investeer in je vriendschappen, dat is niet alleen leuk, maar ook goed voor je gezondheid! Zoek oude contacten weer op. Los eventuele knelpunten op, vraag waar de ander behoefte aan heeft en vertel waar jij behoefte aan hebt. Laat blijken dat je de ander waardeert. Dit bespaart je veel gepieker en geeft duidelijkheid en rust. En zoals je uit de onderzoeken hebt kunnen zien komt het je gezondheid ten goede.

 

Geschreven door: Nanda Noorlander van N-balans

Bron:  Radboud Universiteit Nijmegen en Journal of Epidemiology and Community Health 2005. 

 

 

Geïnspireerd? Deel dit artikel met vrienden!
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
0Email this to someone
email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *