Onrealistische doelen bezorgen je stress

Onbewust bezorgen onrealitische doelen je stress. Je bent continu bezig bent om alles af te krijgen wat je wilt op een dag. Zowel op het werk, voor je gezin, het huishouden als eventuele andere activiteiten. Je voelt je vaak gehaast omdat je overal achter aan hobbelt, er moet van alles gedaan worden en je hebt maar 1 paar handen en er zitten slechts 24 uur in een dag.

Er zijn altijd klussen die blijven liggen. Je doet heel erg je best om alles te regelen en uit te voeren, en je werkt je een slag in de rondte en hebt nog steeds het gevoel dat niet alles af is. Je maakt lijstjes om te zorgen dat toch alles gedaan wordt, maar je krijgt het nooit allemaal af. En je vind het belangrijk om de dingen ook perfect doen, maar door tijd gebrek lukt dat je vaak niet en dat voelt niet goed.

Het bezorgt je stress, je bent futloos, je kunt niet meer genieten en heb je geen tijd voor je eigen dingen. Als je ’s morgens op staat voel je je niet uitgerust. Je kunt slecht in slaap komen, omdat je dan ligt te denken aan alles wat nog niet af is en wat je de volgende dag dus nog “moet” doen. Je komt er niet aan toe om eens dat te doen wat je zelf leuk vindt, zoals: een boek te lezen, uitgebreid in bad gaan, naar de sauna te gaan, een leuke film te kijken, of vul het zelf maar in…. Als je hier te lang mee doorgaat, bouwt de stress zich op en loop je de kans op overspannenheid of een burn-out.

Doordat je denkt dat alles NU moet gebeuren, jaag jij jezelf onnodig op. Je legt de lat te hoog en je doelen zijn dus niet realistisch. En als je denkt dat je alles zelf moet doen en misschien ook nog perfect zet je jezelf onnodig onder druk. Niet alles hoeft direct, je kunt niet altijd alles goed doen en je hoeft niet alles zelf te doen.

Als je bepaalt wat echt belangrijk voor je is, kun je realistische doelen stellen. Maak voor jezelf een lijst met minimaal zeven levensgebieden, die in jouw leven echt belangrijk voor je zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan werk, gezin, familie, vrienden, woonomgeving, hobby/vrije tijd en sport/beweging. Probeer of je alles wat je dagelijks doet onder deze categorieën kunt laten vallen. Als dat echt niet lukt maak je er nog eentje bij. Zet deze levensgebieden vervolgens op een volgorde, die voor jou belangrijk is. Het belangrijkste komt bovenaan. Ga uit van je eerste gevoel bij het maken van de lijst.

Besteed je dagelijks gezien de meeste tijd aan die dingen die hoog op je lijst staan? Let de komende week op of in je dagelijkse leven ook prioriteit geeft aan de levensgebieden die bij jou hoog op je lijst staan. Besteed je je tijd ook echt aan de dingen die voor jou het belangrijkste zijn? Zo niet breng dan veranderingen aan.

Niet alles is even belangrijk. Als je geen lijst hebt met wat belangrijk voor je is, lijkt alles even belangrijk en is het lastig om keuzes te maken. De dingen die je echt belangrijk vinden krijgen dan te weinig ruimte in je leven. Dit levert stress op en je voelt je ongelukkig. Vraag om hulp, als anderen je bepaalde taken uit handen kunnen nemen, wees dan niet te trots om te vragen of ze jou willen helpen.

Van “perfect” naar “goed genoeg”. Staat je woonomgeving ergens onderaan jouw lijst, dan betekent het dat je niet elke dag de vloer hoeft te dweilen. Staat het contact met vrienden bovenaan, zorg dan ook dat je dagelijks contact hebt met je vrienden. Heb je een volgorde bepaald, ga dan ervaren of dit goed voelt voor jou. Voelt het niet goed, pas dan de volgorde aan. Ook deze lijst hoeft niet direct perfect te zijn, misschien ontdek je gaande weg welke levensgebieden wel echt belangrijk voor jou.

In 7 stappen minder stress door realistische doelen

  1. Maak een lijst. Maak voor jezelf een lijst met minimaal zeven levensgebieden;
  2. Zet in volgorde. Zet de levensgebieden op een volgorde die voor jou belangrijk is. Zet het belangrijkste op nummer één;
  3. Besteed je ook de meeste tijd aan nummer één?;
  4. Hou bij. Hou een week lang bij of in je dagelijkse leven ook prioriteit geeft aan de levensgebieden die bij jou hoog op je lijst staan.
  5. Vraag hulp. Als anderen je taken uit handen kunnen nemen die voor jou minder belangrijk zijn, durf dan om hulp te vragen;
  6. Goed genoeg. Weet dat niet alles “perfect” hoeft, “goed genoeg” is vaak ook prima.
  7. Pas aan. Merk je na een tijd dat de volgorde toch anders moet? Pas deze dan aan. Zo ontdek je steeds beter welke levensgebieden belangrijk voor je zijn.

Een klant van mij maakte vaak takenlijstjes. Het gaf haar veel stress en een slecht gevoel als zij niet alles af kreeg wat er op dat lijstje stond. Door de opdracht met de levensgebieden te doen werd haar duidelijk, dat ze veel tijd op een dag besteedde aan dingen die ze eigenlijk helemaal niet belangrijk vond. Het werd haar duidelijk waar haar prioriteit lag en ze ging vanaf dat moment andere keuzes maken. In haar geval kwam dat er op neer dat ze minder tijd aan het huishouden ging besteden en meer tijd aan haar gezin. Daarnaast realiseerde ze zich dat de dingen perfect willen doen haar te veel tijd kostte, en dat een tandje minder perfectionistisch ook prima was.

Kortom als je weet wat echt belangrijk voor je is, kun je realistische doelen stellen. Dat maakt het ook makkelijker om keuzes te maken en prioriteiten te stellen. Zo zet je je niet langer onder druk en heb je meer tijd voor ontspanning. Je hebt minder last van stress en je voelt een stuk beter nu je meer bezig bent met de dingen die echt belangrijk voor je zijn!

Door: Nanda Noorlander van N-balans

Geïnspireerd? Deel dit artikel met vrienden!
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
0Email this to someone
email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *